Przemysł oponiarski i typy ogumienia

Bieżniki opon
Branża motoryzacyjna to niezwykle obszerna, niezbędna branża w technologii. Jeśliby wynalazca samochodu opatentował swój pomysł, zabezpieczyłby materialnie nie tylko własne dzieci, lecz również wnuki, prawnuki, praprawnuki… wiele pokoleń do przodu – motoryzacja to jeden z najpotężniejszych przemysłów świata, choć niedawno przegoniony jedynie przez komputery i postępujący rozwój urządzeń elektronicznych. Ciągle jednak stanowi ogromną gałąź przemysłu, na której zrodziło się mnóstwo mniejszych gałęzi przemysłu i usług.

Mustang GT
Autor: Alexandre Prévot
Źródło: http://www.flickr.com

Dość pomyśleć o przemyśle oponiarskim. Opony są oczywiście partiami samochodu, jakie nie muszą być najlepsze, aby jechać. Gdy ktoś się zaprze, swoim samochodem będzie mógł poruszać się nawet bez opon, chociaż ogumienie świetnej jakości pozwala zachować albo poprawić wiele parametrów i osiągów samochodu. Przede wszystkim bezpieczne są felgi, to jest metalowa część koła – za pośrednictwem opony nie jest już wystawiona na dziury w ulicy i gwałtowne wstrząsy. Następnie – przyczepność, jaka musi być jak najlepsza, by bez trudu móc jechać z dużą szybkością, nie wypadać z drogi na skrętach, a w trudnej sytuacji móc błyskawicznie zatrzymać pojazd – im bardziej przyczepne opony, tym krótsza droga hamowania. Zostają jeszcze takie drobnostki, jak ten, że świeżo zakupione, niestarte, odpowiednio zamontowane opony na wyważonych i wyrównanych kołach pozwalają znacznie zaoszczędzić na benzynie.

Przemysł ogumienia jest bardzo zróżnicowany, na tyle, na ile różne są samochody. Począwszy od ciągników, do których stosowane są odpowiednie opony rolnicze (*więcej informacji), do samochodów sportowych, których koła prezentują się całkowicie inaczej niż typowe opony do aut osobowych.

traktor na polu
Autor: United Soybean Board
Źródło: http://www.flickr.com

Opony rolnicze na przykład charakteryzują się bardzo potężnym bieżnikiem, jaki pozwala ciągnikom i kombajnom z łatwością przejeżdżać grząskie tereny rolne, błota i wszelkie wyboje. Trochę mniej toporne są opony terenowe, choć przystosowane mniej więcej do tego samego, im pomaga jednak resorowanie aut terenowych, jakie pozwala pokonywać wiele niełatwych terenów bez tak ogromnych, masywnych opon. Najbliższe oponom aut samochodowych są bodaj opony ciężarowe (link), jakie wyposażone są w prosty bieżnik, choć z kolei dostosowane są do wytrzymywania ogromnego obciążenia, dlatego uzbrajane są dość pokaźną konstrukcją z drutu, kala znajduje się pomiędzy kilkoma warstwami gumy.