Typy ogumienia w pojazdach terenowych

Hummer
Od czasów wynalezienia (ponad 100 lat temu) samochodów, bardzo szybko powstały sporty wykorzystujące ów wynalazek: wyścig samochodowe i sporty ekstremalne lecz również bardzo szybko ów wynalazek stał się narzędziem pracy. No i oczywiście prędko trafił do wojska.

Początkowo automobil był w zasadzie przedmiotem rozrywkowym dla bardzo majętnych ludzi. Ten stan rzeczy dosyć szybko ulegał zmianie. Już w trakcie pierwszej wojny samochody służyły na pierwszej linii. Nie były ona specjalnie przeznaczone do celów militarnych, raczej dostosowywane dla wojska. Przykładem tutaj są auta, które dzięki Marii Skłodowskiej-Curie walczyły na froncie.
Maria Skłodowska-Curie
Autor: TNS Sofres
Źródło: http://www.flickr.com

Pani Maria już w 1916 roku pojechała wraz ze swoim laboratorium przerobionym Citroenem z zainstalowanym przenośnym aparatem rentgenowskim. W krótkim czasie armia francuska utworzyła stały oddział samochodów rentgenowskich. Inne armie również – choć w mniejszym stopniu – stosowały ten nowy wynalazek .

Początki były niełatwe. Doświadczenia z I wojny spowodowały, że rozpoczęto pracować nad pojazdami o przeznaczeniu wojskowym. Jednym z pierwszych samochodów był samochód BRC-40, amerykański pojazd napędzany na cztery koła. Zgodnie z zamówieniem potrzebne były specjalistyczne opony, które obecnie w skrócie nazwane są oponami 4X4. W sklepach z oponami można współcześnie kupić kilka typów tych opon. Posiadają one symbole AT, MT, Extrem.

Opony 4X4 AT [ http://www.hurtopony.pl/terenowe.html] są przeznaczone do jazdy na każdych podłożach, od leśnych bezdroży, po drogi asfaltowe. Można na nich jeździć cały rok, i co ważne, najmniej ze wszystkich rodzajów opon podnoszą poziom zużycia paliwa. Następny rodzaj ogumienia stosowany do aut terenowych, to opony 4X4 MT. Stosuje się je do poruszania się po niełatwym obszarze, dobrze działają w śniegu, średnio w błocie a najmniejsze własności przyczepne ma ten rodzaj opon 4X4 na utwardzonych drogach. Ogólnie, jest to opona troszkę bardziej wyspecjalizowana.

4x4 offroad
Autor: PrsF1
Źródło: http://www.flickr.com

Najbardziej specjalistyczna jest opona typu ekstrem. Przeznaczona jest do jazdy w terenie. Nie nadaje się zupełnie do użytkowania na asfalcie, bowiem dość szybko się w warunkach drogowych niszczy.

Podobnie ma się sprawa w przypadku opon rolniczych [www]. Na wybór opon największy wpływ ma tutaj miejsce i typ pracy. Różnych opon rolniczych używać będziemy do prac polowych, a jeszcze innych kiedy traktor pracuje jest w leśnictwie. Istotne jest to, iż w przypadku opon rolniczych, gdy mamy kłopot z przyczepnością opony, powinno się je obciążyć cieczą bądź mieszaniną wody i płynu nie zamarzającego.